Ako riešiť šikanovanie v práci?
Ak sa v práci vyskytne šikana, je to prvý príznak narušenia sociálnych vzťahov a začiatku nezdravého pracovného prostredia, čo sa odráža v mnohých oblastiach. V prvom rade ide o narušenie nielen duševného, ale aj fyzického zdravia osoby, ktorej sa šikana priamo dotýka. Šikana ovplyvňuje aj pracovný výkon, je tu vyššia absencia. To všetko môže tiež viesť k zníženiu zisku spoločnosti.
Pre šikanovaného môže mať takéto nepríjemné pracovné prostredie veľké množstvo následkov, ktoré sa prejavujú v podobe množstva psychosomatických ťažkostí. Každodenný stres, ktorý táto situácia so sebou prináša, sa môže prejaviť poruchami spánku, zmenami stravovacích návykov alebo zmenami hmotnosti. Tieto skutočnosti môžu mať vplyv na množstvo chorôb.
Ako rozpoznať šikanu?
Ak sa niekto stane obeťou šikany, veľmi často sa za túto situáciu hanbí, aj keď vo väčšine prípadov za ňu nemôže vôbec. Trápi ho vina, nechce sa nikomu zdôveriť. To však nie je na mieste. Váš nadriadený môže pomôcť. Existuje však množstvo organizácií, ktoré sa touto otázkou zaoberajú.
Ak je šikana v plienkach, nie každý ju berie do úvahy. Ak sa však situácie vyskytujú každý deň, je potrebné niečo urobiť.
U kolegov sa šikana často prejavuje tým, že nekomunikuje s konkrétnym kolegom, neposkytuje mu dôležité pracovné informácie, šíri o ňom ohováranie, ignoruje jeho úspech v práci a upozorňuje na chyby, ktorých sa dopustil.
Existuje niekoľko diagnostických metód, ktoré pomáhajú odhaliť šikanu na pracovisku. Veľkú úlohu zohráva aj osobnosť manažéra. Ak je empatický a poslúcha svojich zamestnancov, môže čoskoro zistiť, že na pracovisku nie je všetko v poriadku.
V každom pracovnom tíme je potrebné neustále vytvárať a podporovať dobré vzťahy. Toto by mal zabezpečiť najmä nadriadený, ktorý môže podporovať zdravé pracovné prostredie, v ktorom sa všetci navzájom podporujú. Môže pre svojich zamestnancov organizovať teambuildingové akcie. Nemal by zbytočne a verejne zdôrazňovať chyby. Je tiež dôležité podporovať komunikáciu nielen medzi kolegami, ale aj medzi zamestnancom a nadriadeným.