Ako reagovať na zvoniaci služobný telefón po pracovnej dobe?
Časy, keď mali mobilný telefón v uchu iba úspešní podnikatelia alebo vysokí manažéri, sú preč. Dnes je služobný mobilný telefón alebo notebook jednou z bežných výhod ponúkaných zamestnávateľmi, ktorí priťahujú nových zamestnancov. Niektorí zamestnávatelia ale akosi automaticky predpokladajú, že budete vždy k dispozícii, keď dostanete služobný telefón. Majú na to vôbec nárok? A ak súhlasíte s týmito podmienkami, ako musíte platiť za obchodné hovory alebo za spracovanie obchodných e-mailov po pracovnej dobe? Mnoho zamestnancov sa mylne domnieva, že je to súčasť ich hlavnej činnosti.
Nemusíte mať doma služobný telefón
Ak sa rozhodnete tráviť iba čas so svojou rodinou, svojimi koníčkami alebo len tak relaxovať, po práci si vypnite služobný telefón a nechajte ho v práci. V žiadnom prípade vám šéf nemôže nariadiť, aby ste počas dovolenky telefonovali. Môže vám to iba odporučiť alebo sa vás opýtať. Ak sa však rozhodnete svoj telefón nevziať domov, nemali by ste byť penalizovaní.
Čo s nadčasmi?
Zamestnávateľ má právo nariadiť prácu nadčas, avšak aj v takom prípade musí dodržiavať zákonné limity. Maximálne osem hodín týždenne a 150 hodín ročne. Ak vám zamestnávateľ nariadi, aby ste boli v určitom čase k dispozícii na služobnom telefóne, jedná sa prakticky o objednávku nadčas a takto by sa mal finančne ohodnotiť aj zamestnanec.
Všetko je to o vzájomnej dohode
Ak sa rozhodnete byť k dispozícii zamestnávateľovi na dovolenke alebo dokonca počas riadnej dovolenky, nezabudnite najmä na svoj odpočinok. Určitú časť dňa si vyhraďte na prácu, najlepšie ráno. Po raňajkách vybavujte obchodné hovory a pracovné e-maily. Ak máte rodinu, určite to oceníte. Strávte zvyšok času, nové zážitky, aktívny a pasívny odpočinok alebo len tak leňošte.